Verpeléti projekt a cigány fiatalokért (II.) – Pályaorientációs tréning

Az Erasmus+ KA3 Aktív demokráciatechnikák alkalmazása – Strukturált párbeszéd, érdekképviselet és kommunikációs kompetenciák fejlesztése a Verpelét és környéki fiatalok körében című projekt második szakasza a pályaorientáció jegyében telt. A tréningek során az iskoláskorúak – saját érdeklődésük, képességeik, habitusuk alapján – személyre szabott „ajánlatokat” kaphattak arra nézve, hogy milyen szakmában, szakterületen célszerű elhelyezkedniük, és ehhez milyen továbbtanulási lehetőségek adottak számukra. Ehhez az előző, interkulturális tréningsorozat során kitöltött személyiségtesztek is segítségül szolgáltak. A fiatalok a foglalkozásokon szituációs gyakorlatok segítségével tapasztalhatták meg, hogy milyen is egy állásinterjú, hogyan érdemes azon megjelenni, mik az általánosan nyerő stratégiák, és mit kell mindenképp elkerülniük. Megismerkedtek az európai uniós sztenderdeknek megfelelő Europass önéletrajzzal és motivációs levéllel.

A tréningekhez kapcsolódó műhelymunkán interaktív foglalkozást tartottak az egri IFI Pont és az Eurodesk munkatársai; Huszthy Boglárka az európai ösztöndíjakról, az egyre népszerűbb külföldi önkéntességről, és általában a fiatalok mobilitásának fontosságáról tájékoztatta a résztvevőket. A Heves Megyei Kormányhivatal Foglalkoztatási Főosztályának munkatársai, Kiss Anett és Hegedűs Pál egy személyes hangvételű, anekdotikus előadással, és egy tárgyilagosabb, informatív konzultációval segítették a pályaválasztás előtt állókat. Az MPE OCM Segítő Szolgálatának képviseletében Berkiné Erdélyi Julianna egri telephelyvezető beszélt a Segítő Szolgálat kínálta munkalehetőségekről, s az ahhoz kapcsolódó képzésekről.

A pályaorientációs projektszakasz záróeseményén három cigány származású diplomás fiatalt köszönthettünk meghívott vendégként: B. Zetas Péter költőt, ContextUs.hu főszerkesztőjét; Keimer Lajos villamosmérnököt, a Robot-X Hungary munkatársát; valamint Bodoczki Ernő bőgőművészt, dalszerzőt. A velük való beszélgetés bizonyult a projekt eddigi legnépszerűbb eseményének, nem véletlenül, hiszen a hallgatóságból sokan magukra ismerhettek a három vendég életútját megismerve. B. Zetas Péter őszintén beszélt az iskolai bukásairól, kudarcairól, és arról, hogy milyen gondolkodásmódbeli változások révén jutott el végül mégis az egyetemre, az értelmiségi pályára. A költő beszélt a ContextUs.hu kulturális portálról, amely kiemelten foglalkozik roma kultúrával (ld. Máró rovat), a Rombusz Műhelyről, melynek az egyik alapító tagja, és a Romaversitas Alapítvány tevékenységéről, aminek jelenleg hallgatója.

Keimer Lajos és Bodoczki Ernő a környezetük befolyása és a belső motivációik közötti összefüggésekről beszéltek, megemlítve az iskolát, az egykori tanáraik negatív vagy pozitív szerepét, a hitet és a keresztény közösségek ösztönző erejét. Keimer elmesélte, hogy hogyan sikerült levetkőznie azt a sok negatív jelzőt, amit a tanárai aggattak rá, és hogyan szerzett villamosmérnöki képesítést az Óbudai Egyetemen. Bodoczki beszélt a zenélésbe fektetett munka megtérüléséről, és arról, hogy mennyire elengedhetetlen az alázat a szakma és a példaképek iránt. Kitért arra is, hogy hogyan éli meg a zenéléssel járó hírnevet, hiszen játszott már együtt többek között Kállay Saunders Andrással, Palya Beával, Dér Henivel, Oláh Gergővel, és Snétberger Ferenccel.

A család és a példaképek fontosságát mindhárom vendég kiemelte, s egyetértettek abban is, hogy csak céltudatos tanulással lehet kitörni a rossz körülmények közül. Szó esett még arról, hogy mit jelenthet a cigány identitás képviselete a felsőoktatásban vagy a munka világában, s hogy hogyan lehet lerombolni a környezetünk negatív sztereotípiáit. Az beszélgetés végén Zetas verseiből olvasott fel, Bodoczki és Keimer zenéltek és énekeltek.

 

A ContextUs.hu tudósítása az eseményről itt érhető el

A sorozat korábbi cikkei itt olvashatók:

Verpeléti projekt a cigány fiatalokért (I.) – Interkulturális tréning

Készségfejlesztő projekt a Verpelét és környéki fiataloknak

Kategória: