Verpeléti projekt a cigány fiatalokért (III.) – Közösségfejlesztés, állampolgári ismeretek tréning

Horváth Aladár
A zsűri
önkéntes programtervek 1.
önkéntes programtervek 2.
önkéntes programtervek 3.
"A" csoport

A Cigány Módszertani és Kutató Központ Erasmus+ KA3 projektje elérkezett a harmadik szakaszának végéhez, mely a Közösségfejlesztés, állampolgári demokráciatechnikák című tréningek köré épült. A verpeléti és környékbeli – többségében hátrányos helyzetű – roma fiatalok ezúttal is kisebb csoportokban ismerkedhettek meg a demokrácia fogalmával, annak főbb intézményeivel, az állam, a parlament, az önkormányzatok felépítésével és feladataival. A tréningsorozat kezdetén a „Ki vagyok én?” kérdésre keresték a lehetséges válaszokat, s mostanra a „Ki vagyok én az iskolában, a munkaerőpiacon?”, a „Ki vagyok én a településemen?” kérdéskörök után a „Ki vagyok én a demokratikus jogrendben?” témájáig jutottak el. A résztvevők elmondása szerint ez a szakasz nyújtotta a legtöbb új információt számukra, ám egyben ez volt a legnehezebb is, mivel ezt a „tananyagot” már kevésbé játékos formában sajátították el.

Mint az előző tréningek esetében, most is egy műhelymunka és egy találkozó segítette a résztvevőket az újonnan szerzett tudásuk elmélyítésében, lehetőséget adva, hogy kérdéseiket, kételyeiket megfogalmazzák, és előálljanak saját ötleteikkel. A műhelymunka során interaktív foglalkozást tartott Dr. Szalóczi Ilona jogász, esélyegyenlőségi szakértő, valamint Dr. Czövek Andrea szociálpedagógus, az Érted, Agria Alapítvány vezetője, az egri Kábítószerügyi Egyeztető Fórum elnöke. Az előadók jártassága a kisebbségi ügyekben és a cigányság mindennapos problémáiban hamar bizalmat ébresztett a fiatalokban, így családias hangulatú, ugyanakkor nagyon komoly diskurzus alakult ki az önkormányzati és a civil szférában rejlő lehetőségekről, az állampolgári jogokról és kötelezettségekről. A fiatalok kérdései és felvetései megmutatták, hogy ismerik, értik az őket érintő társadalmi problémákat, és vannak eredeti ötleteik, de eddig nem tudták, hogy hogyan juthatna el a hangjuk a döntéshozókhoz, illetve miként kapcsolódhatnak civil kezdeményezésekhez.

A roma és ifjúsági érdekképviselet kérdéskörével folytatódott a kapcsolódó találkozó is. Az esemény vendége Horváth Aladár polgárjogi aktivista, egykori országgyűlési képviselő, a Roma Polgárjogi Alapítvány elnöke volt, aki bemutatkozása után rögtön átvállalta a moderátori szerepet is; Jó érzékkel szólította meg a fiatalokat, arra bírva őket, hogy tárják fel a helyi és országos problémák forrását, s jussanak el arra a felismerésre, hogy az első lépés mindig a helyzet alapos felmérése és a saját gondolkodásmódjuk megváltoztatása kell, hogy legyen. A beszélgetés  jó összefoglalása volt a sorozatnak, mivel érintett szinte minden olyan témát – identitás, demokrácia, képviselet, tanulás, csapatmunka stb. –, amiről a félév során szó volt. Jelentősége azonban nemcsak ebben áll: Horváth Aladár történetei és a hallgatósághoz intézett kérdései elmélyült gondolkodásra, tanulásra, összefogásra, a közös ügyek aktív képviseletére motiválták a jelenlévőket.

A beszélgetés után a fiatalok négy csoportja mutatta be, hogy milyen programokkal, esetleg szervezetek alapításával vinnék előre a hátrányos helyzetűek és segítségre szorulók ügyét. A négy csoport mindegyike önkéntes munkában képzelte el a kezdeményezését, és kiemelten foglalkozna jótékonykodással, drogprevencióval, betegápolással és sporttal. Az ötleteket zsűri értékelte Horváth Aladár vezetésével, aki a találkozó zárásaként gitárt fogott, és közös éneklésre hívott mindenkit.

 

A sorozat korábbi cikkei itt olvashatók:

Verpeléti projekt a cigány fiatalokért (II.) – Pályaorientációs tréning

Verpeléti projekt a cigány fiatalokért (I.) – Interkulturális tréning

Készségfejlesztő projekt a Verpelét és környéki fiataloknak

Kategória: